Horváth Viktor

1962-ben született Pécsett. Volt csillés, tanár, bébiszitter, 2003 és 2006 között a miskolci egyetemen folytatott PhD tanulmányokat. 2003 óta a Pécsi Tudományegyetemen versstruktúra-elméletet, középkori és koraújkori formatörténetet tanít. Angol, német és spanyol nyelvből fordít. Megjelent művei: Át avagy New York-variációk (JAK-Ulpius, 2004.), Török tükör (Jelenkor, 2009.)

Építészet alapú társadalom

Az emberek különféle korokban különféle elméleteket eszeltek ki a társadalom alapjának meghatározására.

 

 

Talán a tudat általi megkettőzöttség nyomora, avagy az Éden elvesztésének szomorúsága miatt csináljuk, talán a létbe vetettség borzalmát enyhítjük, ha elhitetjük magunkkal, hogy van valamilyen alapja az együttélésünknek azon túl, hogy nem akarunk elpusztulni vagy megbolondulni. De bármi is az ok, az építészetnek nincs választása: hagyja, hogy egy-egy nagy ötletváltásnál átnevezzük őt.

 

-2. Munka. Gyár.

 

A Sztálin, Rákosi, Kádár márkájú társadalmak alapja a munka. A fenti urak a hatalmat a munkásságnak szánták – elvileg –, forradalmuk tömegbázisa a munkásság volt – tényleg –; másrészt viszont ezek az emberek a vadkapitalizmus idején nevelkedtek, amikor a királyok, hercegek grófok, naplopók és burzsoák kivételével valóban mindenki folyton kapált vagy kalapált; arról nem is beszélve, hogy Marx-Engels-Lenin is a munkát látták a társadalom alapjának – tehát legyünk megértők a munka alapú társadalom megszállottjaival, nem tehettek róla.

 

Ám megértésünk ne gátoljon abban, hogy lássuk, milyen képtelen marhaság ez. Az ember egyáltalán nem munkára termett. Aki komolyan veszi az evolúció elméletet – ez a közoktatásban tananyag –, az nézze meg közeli állat rokonainkat. Nem dolgoznak, és bár kínosan hangzik, ki kell mondanunk: jobb emberek, mint mi vagyunk.

 

Ki a fene szeret dolgozni? Szeretünk ugyan olyasmit csinálni, ami hatalmas energiákat emészt föl, és baromira leköt bennünket, pl. szeretünk táncolni, regényt írni, gördeszkázni, szeretkezni, perekben ítélkezni, focizni, tőzsdézni, fát hasogatni, falat mászni, paplanernyőzni, házat építeni, számítógépes stratégiai játékot játszani, küldöttséget vezetni, úszni – csupa olyan dolgot, amelyekre nagyon kell figyelnünk, és ha jól csináljuk és jól váltogatjuk őket, akkor kiteljesedünk bennük. De amint munkává válnak, kész, vége, ártalmasak lesznek.

 

Így hát a jeges fenséget árasztó csarnokokban és a pokol izzását zakatoló erőművekben nem éreztük jól magunkat, mert leginkább pihenni szeretünk. És ha közben az ölünkbe potyog a mazsolás avokádópüré és a Bronx dry koktél meg amit csak akarunk. Ezt szeretjük.

 

-1. Fogyasztás. Üzletközpont.

 

Ez a felismerés adta az ötletet a következő kísérlethez, a fogyasztói társadalomhoz, de sajnos dolgozni itt is kellett, ráadásul itt feleslegesen, mert ez a társadalom akkor működik jól, ha szar dolgokat termel, mert akkor az eldobott cucc helyett hamarosan újat kell vásárolni, és minél többet vásárolunk, annál több pénztáros kisasszony, pénzváltó ember, bankár, könyvelő és ilyesmi kell, és akkor még ezeket is el kell tartani, pedig se kaját, se sört, se biciklit nem gyártanak. Itt a pénz-áru forgás használja az embereket – éppúgy, ahogy a munka alapú társadalomban a hülye ideológia és a diktatúra.

 

A fogyasztói építészet is rajong a monumentalitásért, csak éppen a Mennyeket akarja imitálni. A munka építészetének könnyebb dolga volt a Pokollal  – a fogyasztói Menny jó esetben paródia.

 

0. Tehát volt két béna próbálkozásunk. Mi lesz most? Hiszen a harmadik elcseszés után a mesében is jön a hóhér, a sárkány, Hollófernyiges, a boszorkány, a farkas, a medve, az ördög, a Terminátor, az Új Jeruzsálem, Darth Vader, Kalki, Smith ügynök, Holle Anyó, Vejnemöjnen, és ők szörnyű igazságot tesznek, hogy belegebedünk. Nincs több dobásunk, az önpusztítás és a hazugság után az elfogadásnak kell következnie – hívhatjuk simán szembesülésnek.

 

1. Eső. Csorgó.

 

Nézzetek magatokba, emberek, nézzétek meg, hogy hány százalékunk víz – én nem tudom, de biztos, hogy sokkal több bennünk a víz, mint a többi anyag összességében. Folyton vizet kell innunk és ennünk, és az a víz az égből jön, az égen át a folyókból és forrásokból jön, és még a leggonoszabb ember is vízből van, tehát az egyetlen esélyünk az eső alapú társadalom.

 

A sörgyárakat eddig is a vízvezetékek mellé építették, az atomerőművet a folyó mellé, a bor- és gabona- meg gyümölcs- és zöldségtermő helyeket az ég alá telepítették, tehát lényegében minden maradhat úgy, ahogy volt, csak az elnevezést kell a helyére rakni. És még a finombeállítást megcsinálni: esőre építeni. Ez sem újdonság, a két nagy balfasz kísérlet előtt tudtak az emberek esőre építeni, a házuk tetejéről a ciszternába folyt a víz; a patak hajtotta a malmot, és ott gyártották a lisztet, az olajat, a lőport, a fűrészárut, a zúzottkövet; szép, boltöves vízvezetékek vitték a források vizét a városokba, úgy építették a gátakat és fokokat, hogy az áradó folyó vize minél tovább helyben maradjon, és ha egy hegyoldalra épült városon patakok folytak keresztül, nem kényszerítették őket a föld alá, mint ma. Nem egyenesítették ki a folyót, hogy minél előbb megszabaduljanak a víztől, és gépeket kelljen csinálni a locsoláshoz, aztán még gépeket, hogy a locsoló gépekhez legyen olaj, még, hogy az olaj füstjétől meg a gépektől beteg embereket gyógyítani próbáljuk – régen nem vágtuk le a lábukat, hogy élvezhessük a frankó műlábat. Most minden gyorsan pörög, mert így jó a fogyasztásnak és a munkának. Hát álljunk meg. Lassítsuk le az egészet, ne dolgozzunk feleslegesen, ne dolgozzunk se a munkáért, se a fogyasztásért. Ha végre bejön egy folyó az országba, tartsuk itt a vizét, árasszuk szét mindenfelé, a házakat építsük oda, ahol marad hely. Építsünk lassítókat. Az esőépítészetből természetes út vezet a lassúság alapú társadalomba.

 

2. Lassú. Labirintus.

 

A kvantumfizikai kísérletekhez épített hadron gyorsítók bevégezték küldetésüket, kiderült, hogy a gyorsulás tényleg lassítja az időt, és a téridő hengerek mélyén értelmetlenség az idő is és a tér is, tehát ettől kezdve az emberek lassítókat építenek.

 

A lassítás az építészet feladata. A lassítás az építészet és az életünk többi, mellékes ágazatainak az újraszintetizálása – a szobrászatot, orvostudományt, adópolitikát, zenét, hitéletet, lótenyésztést mind, mind újra beszippantja az organikus és integrált épület.

 

A lassú alapú társadalom nyugodtan építhet olyan utat, amely ellenkező irányba indul el, mint amerre a másik város fekszik, mert itt a jármű nem koszol és az üzemanyagának nincs ára. Az ilyen út összevissza kanyarog, és bármilyen anyagból készülhet, hiszen a lényeg nem az idő, hanem a jó mulatság, a véletlen és maga az út. Az új társadalom hivatalaiban többé nem lesznek sorszám-automaták, mert senkinek nem számít, mikor kerül sorra, hiszen olyan jól tölti az időt a többiekkel, és olyan szép mozi, park, bordély, hangversenyterem vagy strand vagy focipálya a váróhelyiség.

 

3. Katasztrófa. Pazarlás.

 

Katasztrófa alapú társadalom. A Jóisten a világhoz nagy kataklizmákat és kisebb baleseteket is teremtett. Látszólag a katasztrófa csak járulékos eleme a világnak, hiszen a katasztrófákkal töltött idő kevesebbnek látszik, mint a standard működés ideje, ám valójában a normálisnak tekintett működés is vagy a katasztrófáért van, azokat készíti elő (pl. járművek gyártása, fegyvergyártás, egyáltalán: bármilyen gyártás), vagy pedig a katasztrófa következménye – emlősként máig a 65 millió éve becsapódott meteor lekötelezettjei vagyunk, amely kiirtotta az óriásgyíkokat. Lám, ismét bebizonyosodott, hogy kár az idővel foglalkozni.

 

Ideje elfogadnunk, hogy a civilizációk és társadalmak alapjai a katasztrófák, és ideje, hogy az építészet is alkalmazkodjon ehhez az egyszerű igazsághoz. Tehát építsünk lakóházat, erőművet, hidat, statikai és talajmechanikai számítások nélkül. Az építmény emiatt meg fog süllyedni, valószínűleg már építés közben meg fog süllyedni, de ha közben nem, akkor még a használatba vétel előtt biztosan. A roskadás nem lesz egyenletes az alap minden pontján, hanem hol erősebb, hol gyengébb, ezért a felmenő szerkezetek is rongálódni fognak, annál is inkább, mivel nemcsak hogy talajmechanikai vizsgálatot nem végeztünk, hanem semmilyen méretezést nem végeztünk. A középkori építészek talán méreteztek? Ismeretlen volt a statika tudománya, és lám, a régi katedrálisokból, hidakból, várakból, malmokból és lakóházakból olyan szépség és harmónia árad, amire mindannyian vágyunk, amióta csak a modern idők méretezik tépett lelkünket. A szépséges matematikát sajnos a könyörtelen és kapzsi ökonómia létrehozására használtuk, oda a pazarlás esztétikája.

 

Tehát hogyan tovább?

 

Ugye, már megsüllyedt az új épület alapja, megjelentek a falakon az egyenetlen mozgásokból adódó harántrepedések. Akkor hát rajta! Ha szerény katasztrófaépületet szeretnénk, akkor itt avatkozzunk be, ha azonban igazán fontos nekünk a projekt, várjunk még, vagy építsünk tovább egészen addig, amíg a kisebb károk után az első omlások is bekövetkeznek. Most jöhet az építkezés menetében a fordulat: ha alacsonyak az igényeink, hívjuk ki a statikust, mérjük fel, hogy a károk helyén hogyan lehet a szerkezeteket stabilizálni és továbbépíteni anélkül, hogy a deformálódást helyreállítanánk vagy lebontanánk. Ha pedig nagyvonalúak akarunk lenni, empirikus módszerekkel erősítsük meg az építmény gyenge és romos pontjait. Konkrétan: ha egy monolit vasbeton födémgerenda saját súlyától megroggyan a födém közepén, mert nem méreteztük benne a vasbetéteket, akkor nem bontjuk le, hanem úgy, görbén hagyjuk, csak építünk alá egy jó vastag pillért, és ahogy csak lehet, stabilizáljuk. Emiatt persze a felső szinten hajlott lesz a padló. Használjuk ezt ki! Tervezzünk oda egy ötletes beépített bútort, csúszdát, medencét vagy belső kertet.

 

Már az első esetben is romantikus, szövevényes, stabilitásában is változást és organikus folyamatokat sugárzó épületet kapunk – megdőlt, paralelogramma alakú nyílászárókkal, trapéz szelvényű falakkal, ferde vagy csavart födémekkel, változó meredekségű és hosszúságú lépcsőkarokkal, hajlott orsótérrel, váratlan helyen felbukkanó épületgépészeti elemekkel, külső és belső támpillérekkel, húzóvasakkal, minden kiterjedésükben tört vagy íves térelválasztókkal és elegáns könnyűszerkezetes mérművekkel, apró, ám nagystílű héjszerkezetekkel stb. A második eset, az empirikus folytatás újabb, ám egyre kisebb rongálódásokat enged, ezeket újra hasraütéses módszerrel javítjuk, mígnem az egyre kisebb hibákat egyre finomodó megoldásokkal korrigálva olyan tér-és időbeli fraktált kapunk, amely, hol láthatóan, hol pedig láthatatlanul, minimalista módon szervezi önmaga és használói életét.

A teljesen biztonságossá tett és befejezett mű így az élet, a szervesség a változás, a véletlen, a kaland és a szépség asszociációival lep meg bennünket, hogy boldogságunkban újabb nagy tetteket hajtsunk végre, és fenséges találmányokon dolgozzunk; egyben utal a teljességre, hiszen a természet számait hívtuk meg házunkba, és mikor ezek eljöttek, táncra kértük egymást, hogy mind közelebb és közelebb simulva szédüljünk az összeolvadásba. A ház a rombolás és építés szintéziseként születik – az építés rombol, a pusztítás pedig alkot.

 

Épületünk ennél közvetlenebbül is utalhat isteni-természeti függésére, ha a rombolást nem az építéssel végeztetjük, hanem természeti csapásokkal – villám, földrengés, földcsuszamlás, szélvihar, apróbb meteorok –, majd ugyanúgy járunk el, mint az előzőekben. Ez időigényesebb, hiszen a földrengésre várni kell. Alázatot sugárzó, konzervatív, ám végtelenül szimpatikus módszer.

 

Akcionista hajlamú építőművészek az isteni-természeti tényezőt szociológiai-közéleti tényezőkkel is helyettesíthetik – végső soron a társadalmi mozgások is a természeti-isteni törvények játékai. Provokáljunk robbantást, gyújtogatást, jogerős bírósági végzés alapján elrendelt kényszerbontást az építkezés vagy a hagyományos módon megépített ház ellen. Aztán szerezzük vissza a kontrollt, és jöhet újra az alkotás, ahogy feljebb is áll. Így hatja át lakhelyünket a történelem.

 

Fontos észrevennünk, hogy a katasztrófaépítészet könnyen magába fogadja az eső és a lassúság építészetét – csupán apró hangsúlyeltolódásokon múlik, hogy minek nevezzük. Ám van, amiben nincs alku: kezünket mindig vezesse a célszerűség, a pazarlás és a luxus. 

 

 

Horváth Viktor

 

 

 

 

 

Hozzászólások száma: 1Hozzászolni csak bejelentkezés után lehet. Összes hozzászólás megtekintése 
 
 
2013. 08. 11. 20:24:44
  tibiti
könnyűszerkezetes mérmű –lol
 
 
<
3H építésziroda   3LHD   A4 Studio   A4 Stúdió   Agora   Alena Sramkova   Andrea Deplazes   Andrija Rusan   Andrzej Stasiuk   András   BAHCS   BME   BME Sportközpont   Badacsonytomaj   Baglyas Erika   Bagossy Levente   Bak   Balatonakarattya   Balatonlelle   Balf   Balázs Mihály   Baróthy Anna   Baumhorn Lipót   Bazsányi Sándor   Benczúr László   Benedek Anna   Benedek Zsanett   Berlin   Betűrés   Bevk Perovic   Bojár Iván András   Bord Studio   Budapest   Budaörs   Bujnovszky Tamás   Bulcsu Tamás   Bunker   Báger   Békéscsaba   Celldömölk   Cerklje   Collegium Hungaricum   CommON,   Csaba   Csaba László   Családi ház   Csaplár Vilmos   Cseh András   Cseh építészet   Csehorszáh   Cserépváralja   Csillag Katalin   Cságoly Ferenc   Csánk Elemér   Czigány Tamás   Czigány Tamás,   Czita   Cézanne   Davide Macullo   Dobai János   Domus Áruház   Dubniczay-palota   Dévényi Márton   Dévényi Tamás   EKF   Ekler Dezső   Ellenlábas   Enota   Erdély   Erik,   Etyek   FUGA   Fehérváry Jákó   Ferencz Marcell   Fialovszky Tamás   Fiume   Fortvingler Éva   FunTheory   Földes Dalma   Földes és Társai Építésziroda   Galéria,   Gelse   Gereben Gábor   Gunther Zsolt   Guttmann Szabolcs   György Péter   Gyürki-Kiss Pál   Gödör   H-ház   Hajnal Zsolt   Hajós Alfréd   Hartmann Gergely   Hegedűs Péter   Helmle   Hetedik Műterem   Hofer Miklós   Horvátország   Hungária fürdő   Hévíz,   Hódmezővásárhely   Izola   JAK   JAK,   Jan Stempel   Janáky György   Janáky István   Jiri Smolik   John Pawson   Jánossy György   Kalmár László   Kalmár,   Karácsony Tamás   Katarzyna Majak   Keller Ferenc   Kemenes Vulkánpark   Kemény István   Kendi Imre   Kendik Géza   Kern Orsolya   Kettős vakolás   Kis Péter   Kisfakos   Klobusovszki Péter   Kollektív Műterem   Komárom   Konok Tamás   Kovács Dániel   Kovács Zoltán   Kozma Lajos   Kranj   Krasnja   Kruppa Gábor   Kuruc-domb   Kétvölgy   Lakos Dániel   Lakástrend   Latinovits Zoltán   Ljubljana   Luppa-sziget   Láng Zsolt   Lázár Antal   Lénárd Anna   M. Miltényi Miklós   MCXVI Építészműterem   Madeinhungary   Magyari Éva   Magyarország   Majkpuszta   Makovecz Imre   Maribor   Marosvásárhely   Martinkó József   Maurizio Bradaschia   Messer   Mezei László   Millenáris Velodrom   Molnár Csaba   Molnár Péter   Monostori Erőd   Moravánszky Ákos   Mátrai   Mészáros Erzsébet   Múzeum   Műegyetem   Nagy Bálint   Nagy Csaba   Nagy Márta   Nagy Péter   Nyitott Műhely   Németh Pál   Németország   Ofis   Ofis Arhitekti   Ofis arhitekti   Orsós László Jakab   Pannonhalma   Papp Róbert   Pasaréti út   Pazár Béla   Perbál,   Peter Schweger   Petri György   Piarista Központ   Pilisszentlászló   Podčetrtek   Porticus   Preisich Gábor   Preisich Katalin   Projekzil Architekti   Prága   Pápa   Pásztor Erika Katalina   Pázmándi Margit   Pécs   Pécs,   Reimholz Péter   Roeleveld-Sikkes   Román Építész Kamara   Rychtařík Zdenek   Rákos-patak   Sagra   Sajtos Gábor   Serban Tiganas   Shoppingroof   Siófok   Solymosi Bálint   Somló   Sopronbánfalva   Sou Fujimoto   Stara Fuzina   Szandaszőlős   Szeged   Szigliget   Szilágyi Klára   Szlovénia   Szojka Mariann Tünde   Számalk   Szécsi Noémi   Sárai Róbert   Sásd   Sóskút   Tamás Zsuzsa   Tamási iskola   Tardos Tibor   Tarnóczky Tamás   Tihanyi Bencés Apátság   Turányi Gábor   Törökbálint   Tövissi Zsolt   Tüzér utca   U. Nagy Gábor   Valkai CSaba   Valkai Csaba   Valkonya,   Varga Mátyás   Vendvidék   Veszprém   Vincent van Gogh   Vincze László   Virág   Virág Csaba   Vizdák Janka   Vysehrad atalier   Várkert Bazár   Várszegi Asztrik   Vékony Péter   WAMP   Wesselényi Garay Andor   Wesselényi-Garay Andor   Zeke Gyula   Zombor Gábor   Zsolnay Kulturális Negyed   Zsuffa   Zsuffa Zsolt   abc   alkotóhét   archív   bevk perović arhitekti   biennále   bme   boldogság   borászat   bölcsőde   bútor   dokumentumfilm   duna   egészség   előzetes   eozinmáz   esszé   faluház   felújítás   fürdő   graffiti   gázgyár   gólyabál   hotel   híd   interjú   iskola   kamalduli remeteség   kereskedelmi épület   kert   kertváros   kilátó   kiállítás   kolostor   kápolna   képkocka   kórház   könyvtár   közösség   leadásfutás   lépcső   mozi   munkacsoport.net   múzeum   művészettörténet   művészpiac   nyaraló   promo   propeller z   párbaj   spenótház   sportcsarnok   sportlétesítmény   stadion   stockholm   street art   szociális épület   szálloda   szélmalom   templom   tettye   tt1   társasház   uszoda   van Gogh   vasas vívócsarnok   város   városarculat   városháza   vívócsarnok   wellness   weninger borászat   xpozíció   zarándokház   zene   zongora   Árvai András   Árvai AndrásFUGA   ÉL-csarnok   Építész Stúdió   Építészet és kritika és írás   Óbudai Gázgyár Villamos Központ   Újmassa   Újpalota   építészkar   épületfotó   és   óvoda   üvegvisszaváltó   Őskohó   3H építésziroda   3LHD   A4 Studio   A4 Stúdió   Agora   Alena Sramkova   Andrea Deplazes   Andrija Rusan   Andrzej Stasiuk   András   BAHCS   BME   BME Sportközpont   Badacsonytomaj   Baglyas Erika   Bagossy Levente   Bak   Balatonakarattya   Balatonlelle   Balf   Balázs Mihály   Baróthy Anna   Baumhorn Lipót   Bazsányi Sándor   Benczúr László   Benedek Anna   Benedek Zsanett   Berlin   Betűrés   Bevk Perovic   Bojár Iván András   Bord Studio   Budapest   Budaörs   Bujnovszky Tamás   Bulcsu Tamás   Bunker   Báger   Békéscsaba   Celldömölk   Cerklje   Collegium Hungaricum   CommON,   Csaba   Csaba László   Családi ház   Csaplár Vilmos   Cseh András   Cseh építészet   Csehorszáh   Cserépváralja   Csillag Katalin   Cságoly Ferenc   Csánk Elemér   Czigány Tamás   Czigány Tamás,   Czita   Cézanne   Davide Macullo   Dobai János   Domus Áruház   Dubniczay-palota   Dévényi Márton   Dévényi Tamás   EKF   Ekler Dezső   Ellenlábas   Enota   Erdély   Erik,   Etyek   FUGA   Fehérváry Jákó   Ferencz Marcell   Fialovszky Tamás   Fiume   Fortvingler Éva   FunTheory   Földes Dalma   Földes és Társai Építésziroda   Galéria,   Gelse   Gereben Gábor   Gunther Zsolt   Guttmann Szabolcs   György Péter   Gyürki-Kiss Pál   Gödör   H-ház   Hajnal Zsolt   Hajós Alfréd   Hartmann Gergely   Hegedűs Péter   Helmle   Hetedik Műterem   Hofer Miklós   Horvátország   Hungária fürdő   Hévíz,   Hódmezővásárhely   Izola   JAK   JAK,   Jan Stempel   Janáky György   Janáky István   Jiri Smolik   John Pawson   Jánossy György   Kalmár László   Kalmár,   Karácsony Tamás   Katarzyna Majak   Keller Ferenc   Kemenes Vulkánpark   Kemény István   Kendi Imre   Kendik Géza   Kern Orsolya   Kettős vakolás   Kis Péter   Kisfakos   Klobusovszki Péter   Kollektív Műterem   Komárom   Konok Tamás   Kovács Dániel   Kovács Zoltán   Kozma Lajos   Kranj   Krasnja   Kruppa Gábor   Kuruc-domb   Kétvölgy   Lakos Dániel   Lakástrend   Latinovits Zoltán   Ljubljana   Luppa-sziget   Láng Zsolt   Lázár Antal   Lénárd Anna   M. Miltényi Miklós   MCXVI Építészműterem   Madeinhungary   Magyari Éva   Magyarország   Majkpuszta   Makovecz Imre   Maribor   Marosvásárhely   Martinkó József   Maurizio Bradaschia   Messer   Mezei László   Millenáris Velodrom   Molnár Csaba   Molnár Péter   Monostori Erőd   Moravánszky Ákos   Mátrai   Mészáros Erzsébet   Múzeum   Műegyetem   Nagy Bálint   Nagy Csaba   Nagy Márta   Nagy Péter   Nyitott Műhely   Németh Pál   Németország   Ofis   Ofis Arhitekti   Ofis arhitekti   Orsós László Jakab   Pannonhalma   Papp Róbert   Pasaréti út   Pazár Béla   Perbál,   Peter Schweger   Petri György   Piarista Központ   Pilisszentlászló   Podčetrtek   Porticus   Preisich Gábor   Preisich Katalin   Projekzil Architekti   Prága   Pápa   Pásztor Erika Katalina   Pázmándi Margit   Pécs   Pécs,   Reimholz Péter   Roeleveld-Sikkes   Román Építész Kamara   Rychtařík Zdenek   Rákos-patak   Sagra   Sajtos Gábor   Serban Tiganas   Shoppingroof   Siófok   Solymosi Bálint   Somló   Sopronbánfalva   Sou Fujimoto   Stara Fuzina   Szandaszőlős   Szeged   Szigliget   Szilágyi Klára   Szlovénia   Szojka Mariann Tünde   Számalk   Szécsi Noémi   Sárai Róbert   Sásd   Sóskút   Tamás Zsuzsa   Tamási iskola   Tardos Tibor   Tarnóczky Tamás   Tihanyi Bencés Apátság   Turányi Gábor   Törökbálint   Tövissi Zsolt   Tüzér utca   U. Nagy Gábor   Valkai CSaba   Valkai Csaba   Valkonya,   Varga Mátyás   Vendvidék   Veszprém   Vincent van Gogh   Vincze László   Virág   Virág Csaba   Vizdák Janka   Vysehrad atalier   Várkert Bazár   Várszegi Asztrik   Vékony Péter   WAMP   Wesselényi Garay Andor   Wesselényi-Garay Andor   Zeke Gyula   Zombor Gábor   Zsolnay Kulturális Negyed   Zsuffa   Zsuffa Zsolt   abc   alkotóhét   archív   bevk perović arhitekti   biennále   bme   boldogság   borászat   bölcsőde   bútor   dokumentumfilm   duna   egészség   előzetes   eozinmáz   esszé   faluház   felújítás   fürdő   graffiti   gázgyár   gólyabál   hotel   híd   interjú   iskola   kamalduli remeteség   kereskedelmi épület   kert   kertváros   kilátó   kiállítás   kolostor   kápolna   képkocka   kórház   könyvtár   közösség   leadásfutás   lépcső   mozi   munkacsoport.net   múzeum   művészettörténet   művészpiac   nyaraló   promo   propeller z   párbaj   spenótház   sportcsarnok   sportlétesítmény   stadion   stockholm   street art   szociális épület   szálloda   szélmalom   templom   tettye   tt1   társasház   uszoda   van Gogh   vasas vívócsarnok   város   városarculat   városháza   vívócsarnok   wellness   weninger borászat   xpozíció   zarándokház   zene   zongora   Árvai András   Árvai AndrásFUGA   ÉL-csarnok   Építész Stúdió   Építészet és kritika és írás   Óbudai Gázgyár Villamos Központ   Újmassa   Újpalota   építészkar   épületfotó   és   óvoda   üvegvisszaváltó   Őskohó  
>
Számalk - admin
Maribori szentelt gyep - 6B.hu
Xpozíció - bevezető a vári teherelosztóhoz - admin
Építész Műteremház - Győr - admin
Ahogy Bence látja - 6B.hu
Határvidéken - 6B.hu