Kadlót Nikolett

1986-ban született Salgótarjánban. A PPKE BTK esztétika és kommunikáció szakán végzett , részt vett Lackfi János és Vörös István által vezetett Kreatív Írás Programon. Több éve dolgozik újságíróként, számos hetilapban, folyóíratban jelentek meg publikációi. 2010 óta az Octogon magazin szerkesztője. Az Aranysisak gyermekvers antológia egyik szerzője.

Valószínűtlenül sok

Egy ideig lakótelepen laktunk: halványan emlékszem a harcokra, amiket a homokozó lapátokért vívtunk a játszótéren. Mire megtanultam járni, s felfedezhettem volna egymagamban a környéket, falura költöztünk. Annak is a legvégén laktunk, a házsorunk mögött egy zsákutca húzódott, mi csak hátsóutcának hívtuk.

Akik a soron laktak, nem nagyon barátkoztak a hátsó utcai gyerekekkel, ezért hamar kialakult a bandaháború. Erre a legalkalmasabb terepnek a házunkkal szemközti sűrű nádas bizonyult, kisgyerekként ott tanyáztunk minden nyáron. Sokszor reggeltől estig kint voltunk. Fél óra alatt állt az indiánsátor: a lányok széket, asztalt fontak, a fiúk meg felderítették az ellenség bázisát, fegyvereket gyártottak, titkos ösvényeket kerestek, vagy a patakban dagonyáztak. Mikor évekkel később kinőttük a nádkunyhóinkat, a helyére autóalkatrész-gyárat húztak fel. Jó lesz az, jön vele a pénz – mondogatták a helyiek.

 

Majd faluról kisvárosba, kisebből a nagyobba, s végül a fővárosba jutottam. Itt sem ez a mostani az első albérletem. Kerületről kerületre szelídítettem a várost, de épphogy hozzászoktam egy helyhez, tovább kellett állnom. Amikor a tizennegyedikben laktam, penészes lett a lakás a rossz festés miatt. A hetedikben nagypolgári szobát kaptam, csillárral, rácsos ajtóval. Itt tanultam meg azt is, mi az a lichthof. Pár hónap után már tudtam, mikor kell lemennem az éjjel-nappaliba, hogy ne kelljen sorban állni; előre köszönt a zöldséges; szóltak, ha friss áru jött a turkálóba, és végre jó fodrászt is találtam. Mire felfedeztem a környéken a legszebb templomot, s kezdtem végre otthonosan érezni magam, jöttek a rohamrendőrök, és az utcánkba szaladó tüntetőkkel együtt az én terveimet is elkergették. Ekkor jöttem ide, egy lakótelepi panellakásba, a város szélére. „A kezdet az idők homályába vész, de feltehető, hogy, ha nem is folyamatosan, mindig is laktak a völgyben, miután lezajlottak a nagy helyi geológiai kataklizmák, kialakult a növény-és állatvilág, és e tájakon is megjelent az ember. Akárhogy festett, akárki volt, észre kellett vegye, hogy ez a völgy más, jobb, alkalmasabb, mint a többi. A történeti idők kezdetén megtelepedhettek benne szkíták, kelták, szarmaták, avarok, hunok, szlávok. Vagy a népvándorlás idején választhatták szálláshelynek átutazóban lévő gótok, gepidák, longobárdok.1

 

Reggel kinéztem az ablakon, s kávéval a kezemben vizsgálgatni kezdtem a háztömbök közti placcot. Szemben egy kis óvoda működik, még épp olyan közel, hogy innen a másodikról kristálytisztán hallani minden szétesett dominósor utáni toporzékolást, kedves gyereknevetést, vagy a kanálcsörömpölést az ebédnél. Az ablak mellett van az íróasztalom. Elég csak a fejemet elfordítani, s máris látom a szemközti zöld házsort, meg távolabb azt a mustársárgát. Ha nem egyenesedem ki rendesen a székben, egészen barátságosnak hat a látvány. „Az ideális táj ideális. A valóságos táj valóságos. De hogyan áll a dolog az igazzal? Megállapításom lényege, hogy a modern tájkép, amely a valóságot híven akarja ábrázolni, éppen olyan kevéssé igaz, mint az antik tájkép, amely az ideát akarja ábrázolni. Az a természet, amelyet a modern tájképen látni, éppen olyan kevéssé igaz, mint az, amit az antik tájképen látni. (…) A modern tájkép nem ábrázolja sem az ideát, sem az igazságot. Hát akkor mit ábrázol?”2 Csak a fák lombjait látom, s a házakon túl mindent beterít az égbolt. Most vihar készülődik, szemben valaki ruhát kapkod be az erkélyről. „A három portát kerítés választotta el egymástól, és egymásba nyíltak. A felső a középsőbe, a középső az alsóba, és a középsőbe csak úgy lehetett bejutni, hogy az ember áthaladt az alsón, a felsőbe pedig úgy esett a bejárás, hogy az alsó után keresztezte a középső udvarát. A kapukat közös térség, úgynevezett utcaudvar kötötte össze, Mindegyik rendelkezett a szükséges épületekkel, lakóházakkal, istállóval, csűrrel, ólakkal.”3 A házunkban minden percben bezárnak egy ablakot. Ide érzem, ahogy nagy robajjal megrázkódnak az ablaküvegek. Ha panelházban élsz, te is egy folyton nyüzsgő vérkeringés elemi része vagy. Zajoddal, szagoddal, életeddel beleépülsz a rendszerbe, ahol mindig történik valami. Mondjuk egy, a ház előtt szabályosan parkoló Lada visszapillantóját töri tropára valaki, s a felháborodott tulajdonos a liftajtóra ragasztja a darabjait addig, amíg példanélküli szerencséjére jelentkezik a becsületes rongáló.

 

Közvetlenül az én lakásom felett is fura emberek laknak. Máig nem tudtam beazonosítani a zajokat, amiket a nap bármely szakában képesek előidézni, és amivel tűrőképességemet próbálgatják. Leginkább gumilabda pattogásra emlékeztet – ahogy az eldobott labda nagyot koppanva a földre ér, majd pattan egyet, s ahogy fogy az energiája, egyre tompábbakat puffan a padlón, míg végül elgurul. Megpróbáltam felmenteni őket, hogy biztos gyerekeik vannak, vagy esetleg kutya van a lakásban, s annak a körme kopog a parkettán, de ez is egyre kevésbé tűnik valószínűnek. Biztos velem van a baj, talán nem vagyok elég alkalmazkodóképes. „Hozzánk is befordult egy ponyvás, nagy autó, elsodorta a hullásra álló faleveleket, ágakat szaggatott le. A kiürített lakásból, az ágy alól, a szekrény mögül, a pincéből, az erkélyről is valószínűtlenül sok holmi állt össze papírzsákba tömött könyvek, műanyagfóliákba szorított textilek, ládákkal mentett törékeny tárgyak halmazává. Utoljára néztem ki az ablakon.”4

 

Fél nyolc van, és elmentek a viharfelhők. Fejem felett tompa puffanások zajával kísérve megérkezik az este. A zöld és mustársárga házak fakulni látszanak, minden ruhát beszedtek már a közelgő sötét elől. Kíváncsi vagyok, hol gyűlnek össze a magunk mögött hagyott ízek, színek, zajok. Hogy mennyire lehet messze menekülni a nedves falak dohos illatától, a szalma érdes tapintásától, vagy a panelházak különös közösségérzetétől. S vajon mennyire hiányozhat valakinek egy gumilabda?

 

 

Kadlót Nikolett

 

 

 1Oravecz Imre: Ondrok gödre

2Hamvas Béla: Antik és modern tájkép In: A babérligetkönyv

3Oravecz Imre: Ondrok gödre

4Ágh István: Enyémmé lakott elhagyott városrészek In: Virágárok

 

 

 
Hozzászólások száma: 0Hozzászolni csak bejelentkezés után lehet. Összes hozzászólás megtekintése 
<
3H építésziroda   3LHD   A4 Studio   A4 Stúdió   Agora   Alena Sramkova   Andrea Deplazes   Andrija Rusan   Andrzej Stasiuk   András   BAHCS   BME   BME Sportközpont   Badacsonytomaj   Baglyas Erika   Bagossy Levente   Bak   Balatonakarattya   Balatonlelle   Balf   Balázs Mihály   Baróthy Anna   Baumhorn Lipót   Bazsányi Sándor   Benczúr László   Benedek Anna   Benedek Zsanett   Berlin   Betűrés   Bevk Perovic   Bojár Iván András   Bord Studio   Budapest   Budaörs   Bujnovszky Tamás   Bulcsu Tamás   Bunker   Báger   Békéscsaba   Celldömölk   Cerklje   Collegium Hungaricum   CommON,   Csaba   Csaba László   Családi ház   Csaplár Vilmos   Cseh András   Cseh építészet   Csehorszáh   Cserépváralja   Csillag Katalin   Cságoly Ferenc   Csánk Elemér   Czigány Tamás   Czigány Tamás,   Czita   Cézanne   Davide Macullo   Dobai János   Domus Áruház   Dubniczay-palota   Dévényi Márton   Dévényi Tamás   EKF   Ekler Dezső   Ellenlábas   Enota   Erdély   Erik,   Etyek   FUGA   Fehérváry Jákó   Ferencz Marcell   Fialovszky Tamás   Fiume   Fortvingler Éva   FunTheory   Földes Dalma   Földes és Társai Építésziroda   Galéria,   Gelse   Gereben Gábor   Gunther Zsolt   Guttmann Szabolcs   György Péter   Gyürki-Kiss Pál   Gödör   H-ház   Hajnal Zsolt   Hajós Alfréd   Hartmann Gergely   Hegedűs Péter   Helmle   Hetedik Műterem   Hofer Miklós   Horvátország   Hungária fürdő   Hévíz,   Hódmezővásárhely   Izola   JAK   JAK,   Jan Stempel   Janáky György   Janáky István   Jiri Smolik   John Pawson   Jánossy György   Kalmár László   Kalmár,   Karácsony Tamás   Katarzyna Majak   Keller Ferenc   Kemenes Vulkánpark   Kemény István   Kendi Imre   Kendik Géza   Kern Orsolya   Kettős vakolás   Kis Péter   Kisfakos   Klobusovszki Péter   Kollektív Műterem   Komárom   Konok Tamás   Kovács Dániel   Kovács Zoltán   Kozma Lajos   Kranj   Krasnja   Kruppa Gábor   Kuruc-domb   Kétvölgy   Lakos Dániel   Lakástrend   Latinovits Zoltán   Ljubljana   Luppa-sziget   Láng Zsolt   Lázár Antal   Lénárd Anna   M. Miltényi Miklós   MCXVI Építészműterem   Madeinhungary   Magyari Éva   Magyarország   Majkpuszta   Makovecz Imre   Maribor   Marosvásárhely   Martinkó József   Maurizio Bradaschia   Messer   Mezei László   Millenáris Velodrom   Molnár Csaba   Molnár Péter   Monostori Erőd   Moravánszky Ákos   Mátrai   Mészáros Erzsébet   Múzeum   Műegyetem   Nagy Bálint   Nagy Csaba   Nagy Márta   Nagy Péter   Nyitott Műhely   Németh Pál   Németország   Ofis   Ofis Arhitekti   Ofis arhitekti   Orsós László Jakab   Pannonhalma   Papp Róbert   Pasaréti út   Pazár Béla   Perbál,   Peter Schweger   Petri György   Piarista Központ   Pilisszentlászló   Podčetrtek   Porticus   Preisich Gábor   Preisich Katalin   Projekzil Architekti   Prága   Pápa   Pásztor Erika Katalina   Pázmándi Margit   Pécs   Pécs,   Reimholz Péter   Roeleveld-Sikkes   Román Építész Kamara   Rychtařík Zdenek   Rákos-patak   Sagra   Sajtos Gábor   Serban Tiganas   Shoppingroof   Siófok   Solymosi Bálint   Somló   Sopronbánfalva   Sou Fujimoto   Stara Fuzina   Szandaszőlős   Szeged   Szigliget   Szilágyi Klára   Szlovénia   Szojka Mariann Tünde   Számalk   Szécsi Noémi   Sárai Róbert   Sásd   Sóskút   Tamás Zsuzsa   Tamási iskola   Tardos Tibor   Tarnóczky Tamás   Tihanyi Bencés Apátság   Turányi Gábor   Törökbálint   Tövissi Zsolt   Tüzér utca   U. Nagy Gábor   Valkai CSaba   Valkai Csaba   Valkonya,   Varga Mátyás   Vendvidék   Veszprém   Vincent van Gogh   Vincze László   Virág   Virág Csaba   Vizdák Janka   Vysehrad atalier   Várkert Bazár   Várszegi Asztrik   Vékony Péter   WAMP   Wesselényi Garay Andor   Wesselényi-Garay Andor   Zeke Gyula   Zombor Gábor   Zsolnay Kulturális Negyed   Zsuffa   Zsuffa Zsolt   abc   alkotóhét   archív   bevk perović arhitekti   biennále   bme   boldogság   borászat   bölcsőde   bútor   dokumentumfilm   duna   egészség   előzetes   eozinmáz   esszé   faluház   felújítás   fürdő   graffiti   gázgyár   gólyabál   hotel   híd   interjú   iskola   kamalduli remeteség   kereskedelmi épület   kert   kertváros   kilátó   kiállítás   kolostor   kápolna   képkocka   kórház   könyvtár   közösség   leadásfutás   lépcső   mozi   munkacsoport.net   múzeum   művészettörténet   művészpiac   nyaraló   promo   propeller z   párbaj   spenótház   sportcsarnok   sportlétesítmény   stadion   stockholm   street art   szociális épület   szálloda   szélmalom   templom   tettye   tt1   társasház   uszoda   van Gogh   vasas vívócsarnok   város   városarculat   városháza   vívócsarnok   wellness   weninger borászat   xpozíció   zarándokház   zene   zongora   Árvai András   Árvai AndrásFUGA   ÉL-csarnok   Építész Stúdió   Építészet és kritika és írás   Óbudai Gázgyár Villamos Központ   Újmassa   Újpalota   építészkar   épületfotó   és   óvoda   üvegvisszaváltó   Őskohó   3H építésziroda   3LHD   A4 Studio   A4 Stúdió   Agora   Alena Sramkova   Andrea Deplazes   Andrija Rusan   Andrzej Stasiuk   András   BAHCS   BME   BME Sportközpont   Badacsonytomaj   Baglyas Erika   Bagossy Levente   Bak   Balatonakarattya   Balatonlelle   Balf   Balázs Mihály   Baróthy Anna   Baumhorn Lipót   Bazsányi Sándor   Benczúr László   Benedek Anna   Benedek Zsanett   Berlin   Betűrés   Bevk Perovic   Bojár Iván András   Bord Studio   Budapest   Budaörs   Bujnovszky Tamás   Bulcsu Tamás   Bunker   Báger   Békéscsaba   Celldömölk   Cerklje   Collegium Hungaricum   CommON,   Csaba   Csaba László   Családi ház   Csaplár Vilmos   Cseh András   Cseh építészet   Csehorszáh   Cserépváralja   Csillag Katalin   Cságoly Ferenc   Csánk Elemér   Czigány Tamás   Czigány Tamás,   Czita   Cézanne   Davide Macullo   Dobai János   Domus Áruház   Dubniczay-palota   Dévényi Márton   Dévényi Tamás   EKF   Ekler Dezső   Ellenlábas   Enota   Erdély   Erik,   Etyek   FUGA   Fehérváry Jákó   Ferencz Marcell   Fialovszky Tamás   Fiume   Fortvingler Éva   FunTheory   Földes Dalma   Földes és Társai Építésziroda   Galéria,   Gelse   Gereben Gábor   Gunther Zsolt   Guttmann Szabolcs   György Péter   Gyürki-Kiss Pál   Gödör   H-ház   Hajnal Zsolt   Hajós Alfréd   Hartmann Gergely   Hegedűs Péter   Helmle   Hetedik Műterem   Hofer Miklós   Horvátország   Hungária fürdő   Hévíz,   Hódmezővásárhely   Izola   JAK   JAK,   Jan Stempel   Janáky György   Janáky István   Jiri Smolik   John Pawson   Jánossy György   Kalmár László   Kalmár,   Karácsony Tamás   Katarzyna Majak   Keller Ferenc   Kemenes Vulkánpark   Kemény István   Kendi Imre   Kendik Géza   Kern Orsolya   Kettős vakolás   Kis Péter   Kisfakos   Klobusovszki Péter   Kollektív Műterem   Komárom   Konok Tamás   Kovács Dániel   Kovács Zoltán   Kozma Lajos   Kranj   Krasnja   Kruppa Gábor   Kuruc-domb   Kétvölgy   Lakos Dániel   Lakástrend   Latinovits Zoltán   Ljubljana   Luppa-sziget   Láng Zsolt   Lázár Antal   Lénárd Anna   M. Miltényi Miklós   MCXVI Építészműterem   Madeinhungary   Magyari Éva   Magyarország   Majkpuszta   Makovecz Imre   Maribor   Marosvásárhely   Martinkó József   Maurizio Bradaschia   Messer   Mezei László   Millenáris Velodrom   Molnár Csaba   Molnár Péter   Monostori Erőd   Moravánszky Ákos   Mátrai   Mészáros Erzsébet   Múzeum   Műegyetem   Nagy Bálint   Nagy Csaba   Nagy Márta   Nagy Péter   Nyitott Műhely   Németh Pál   Németország   Ofis   Ofis Arhitekti   Ofis arhitekti   Orsós László Jakab   Pannonhalma   Papp Róbert   Pasaréti út   Pazár Béla   Perbál,   Peter Schweger   Petri György   Piarista Központ   Pilisszentlászló   Podčetrtek   Porticus   Preisich Gábor   Preisich Katalin   Projekzil Architekti   Prága   Pápa   Pásztor Erika Katalina   Pázmándi Margit   Pécs   Pécs,   Reimholz Péter   Roeleveld-Sikkes   Román Építész Kamara   Rychtařík Zdenek   Rákos-patak   Sagra   Sajtos Gábor   Serban Tiganas   Shoppingroof   Siófok   Solymosi Bálint   Somló   Sopronbánfalva   Sou Fujimoto   Stara Fuzina   Szandaszőlős   Szeged   Szigliget   Szilágyi Klára   Szlovénia   Szojka Mariann Tünde   Számalk   Szécsi Noémi   Sárai Róbert   Sásd   Sóskút   Tamás Zsuzsa   Tamási iskola   Tardos Tibor   Tarnóczky Tamás   Tihanyi Bencés Apátság   Turányi Gábor   Törökbálint   Tövissi Zsolt   Tüzér utca   U. Nagy Gábor   Valkai CSaba   Valkai Csaba   Valkonya,   Varga Mátyás   Vendvidék   Veszprém   Vincent van Gogh   Vincze László   Virág   Virág Csaba   Vizdák Janka   Vysehrad atalier   Várkert Bazár   Várszegi Asztrik   Vékony Péter   WAMP   Wesselényi Garay Andor   Wesselényi-Garay Andor   Zeke Gyula   Zombor Gábor   Zsolnay Kulturális Negyed   Zsuffa   Zsuffa Zsolt   abc   alkotóhét   archív   bevk perović arhitekti   biennále   bme   boldogság   borászat   bölcsőde   bútor   dokumentumfilm   duna   egészség   előzetes   eozinmáz   esszé   faluház   felújítás   fürdő   graffiti   gázgyár   gólyabál   hotel   híd   interjú   iskola   kamalduli remeteség   kereskedelmi épület   kert   kertváros   kilátó   kiállítás   kolostor   kápolna   képkocka   kórház   könyvtár   közösség   leadásfutás   lépcső   mozi   munkacsoport.net   múzeum   művészettörténet   művészpiac   nyaraló   promo   propeller z   párbaj   spenótház   sportcsarnok   sportlétesítmény   stadion   stockholm   street art   szociális épület   szálloda   szélmalom   templom   tettye   tt1   társasház   uszoda   van Gogh   vasas vívócsarnok   város   városarculat   városháza   vívócsarnok   wellness   weninger borászat   xpozíció   zarándokház   zene   zongora   Árvai András   Árvai AndrásFUGA   ÉL-csarnok   Építész Stúdió   Építészet és kritika és írás   Óbudai Gázgyár Villamos Központ   Újmassa   Újpalota   építészkar   épületfotó   és   óvoda   üvegvisszaváltó   Őskohó  
>
Xpozíció 1. - admin
Monostori Erőd, Komárom - admin
Kápolna a Cseider-völgyben - 6B.hu
Collegium Hungaricum - 6B.hu
Ki van az építészet mögött? - interjú Ekler Dezsővel (2.rész) - 6B.hu
Határvidéken - 6B.hu